Algemene voorwaarden

Home > Algemene voorwaarden

 

Artikel 1: Toepasselijkheid

1.1 Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle activiteiten die worden verricht voor de opdrachtgever door Wij Ontwikkelen Mensen (WOM), ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te ’s-Gravenhage onder nummer 54419034 (hierna te noemen ‘opdrachtnemer’).

1.2 Algemene voorwaarden van opdrachtgever zijn niet van toepassing op de uitvoering van opdrachten door opdrachtnemer.

1.3 Afwijkingen op deze Algemene voorwaarden zijn slechts bindend indien en voor zover deze schriftelijk door opdrachtnemer aan opdrachtgever zijn bevestigd.

1.4 Door het verstrekken van een opdracht aanvaardt opdrachtgever deze Algemene voorwaarden.

1.5 Door het verstrekken van een opdracht aanvaardt opdrachtgever de privacy verklaring van de opdrachtnemer.

Artikel 2: Voorstellen

2.1 Alle voorstellen zijn vrijblijvend, tenzij opdrachtnemer dit uitdrukkelijk anders heeft vermeld. Alle voorstellen zijn gebaseerd op de door opdrachtgever bij de intake/voorbereidende gesprekken verstrekte gegevens, die door opdrachtnemer als juist worden aangemerkt.

2.2 Het voorstel omvat een heldere omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en, indien van toepassing, de te leveren materialen.

2.3 Het voorstel vermeldt het tijdstip waarop met het werk kan worden begonnen en bevat een aanduiding van de duur van het werk, geeft inzicht in het tarief en vermeldt de betalingswijze en –voorwaarden.

Artikel 3: Tarieven

3.1 Alle door opdrachtnemer opgegeven tarieven zijn exclusief 21% BTW, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

3.2 Alle door opdrachtnemer opgegeven tarieven zijn exclusief reis- en verblijfkosten zowel van opdrachtgever als opdrachtnemer, alsmede accommodatie- en cateringkosten voor sessies / workshops / besprekingen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Reiskosten worden achteraf gefactureerd. Alle overige genoemde zaken worden vooraf afgestemd en alleen in rekening gebracht na schriftelijk akkoord van de opdrachtgever.

Artikel 4: De totstandkoming van de overeenkomst

4.1 Een overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van de opdracht. Deze aanvaarding blijkt uit de schriftelijke bevestiging door opdrachtnemer en/of de ondertekening door opdrachtgever van de opdrachtbevestiging, dan wel doordat opdrachtnemer een begin aan de uitvoering heeft gegeven.

Artikel 5: Uitvoering van de opdracht

5.1 Indien de opdrachtnemer een (deel van de) opdracht niet kan nakomen vanwege omstandigheden die hem bij het tot stand komen van de overeenkomst niet bekend waren, heeft de opdrachtnemer in overleg met de opdrachtgever het recht de overeenkomst eenzijdig zodanig te wijzigen dat uitvoering daarvan mogelijk wordt.

5.2 Opdrachtnemer heeft het recht in overleg met de opdrachtgever de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten, indien hij ten gevolge van veranderingen in de omstandigheden die ten tijde van het sluiten van de overeenkomst redelijkerwijs niet te verwachten waren en buiten zijn invloedsfeer lagen, tijdelijk verhinderd is om zijn verplichtingen na te komen.

5.3 Reclames over de wijze van uitvoering van een opdracht dienen door de opdrachtgever binnen tien werkdagen na die uitvoering schriftelijk bij opdrachtnemer te worden ingediend, bij gebreke waarvan elke aanspraak uit hoofde van ondeugdelijke uitvoering vervalt.

5.4 Is door opdrachtnemer ondeugdelijk gepresteerd, dan leidt dat niet tot een restitutie van het overeengekomen tarief maar zal opdrachtnemer in overleg de opdracht opnieuw uitvoeren. Opdrachtnemer zal in dat geval slechts de eventuele accommodatie kosten opnieuw in rekening brengen.

5.5 Mocht een hernieuwde uitvoering van de opdracht niet mogelijk zijn of is deze wederom ondeugdelijk uitgevoerd dan is de eventuele aansprakelijkheid van opdrachtnemer uitdrukkelijk beperkt tot een bedrag maximaal gelijk aan hetgeen opdrachtnemer aan opdrachtgever ter zake van die overeenkomst in rekening heeft gebracht, of had kunnen brengen. Iedere verdere aansprakelijkheid is derhalve uitdrukkelijk uitgesloten.

5.6 Opdrachtnemer sluit iedere vorm van aansprakelijkheid uit voor schade, die voortvloeit uit of verband houdt met enig onrechtmatig handelen of nalaten of een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis door opdrachtnemer of door een Partner In Business en/of leverancier, die door opdrachtnemer bij de uitvoering van de door opdrachtgever opgedragen werkzaamheden wordt ingeschakeld.

Artikel 6: Annulering door opdrachtgever

6.1 Opdrachtgever kan een opdracht annuleren. Indien de annulering langer dan zes weken vóór de overeengekomen datum van uitvoering van de opdracht plaatsvindt, zijn geen kosten verschuldigd. Bij annulering binnen zes weken dient de opdrachtgever het volledige tarief te voldoen. Indien in overleg met de opdrachtnemer echter binnen twee maanden alternatieve data van uitvoering gevonden worden, worden de kosten volledig verrekend.

6.2 Annulering van een opdracht dient, na eventuele telefonische/persoonlijke melding, altijd schriftelijk te worden bevestigd.

Artikel 7: Annulering door opdrachtnemer

7.1 Opdrachtnemer heeft het recht zonder opgave van redenen de uitvoering van het werk te annuleren, in welk geval de opdrachtgever recht heeft op restitutie van het volledige aan opdrachtnemer betaalde bedrag voor dat deel van de opdracht waar de annulering betrekking op heeft, mits betaling door opdrachtgever reeds had plaatsgevonden.

7.2 Annulering van een opdracht dient, na eventuele telefonische/persoonlijke melding, altijd schriftelijk te worden bevestigd.

Artikel 8: Inschakeling van derden

8.1 Het betrekken of inschakelen van derden door opdrachtnemer bij de uitvoering van een opdracht geschiedt uitsluitend na kennisgeving aan en in overleg met de opdrachtgever.

Artikel 9: Facturatie en betaling

9.1 Opdrachtgever dient de facturen van opdrachtnemer binnen 21 dagen na factuurdatum te voldoen. Bij overschrijding van de betalingstermijn is opdrachtgever in verzuim. Met ingang van de datum waarop het verzuim is ingetreden is opdrachtgever over het openstaande bedrag een contractuele rente ad 2% per maand verschuldigd. Een gedeelte van een maand wordt als een gehele gerekend.

9.2 Indien opdrachtgever met betaling dan wel met de nakoming van enige andere verplichting uit een overeenkomst in verzuim is, dan behoudt opdrachtnemer zich het recht voor om (vervolg-) opdrachten voor opdrachtgever op te schorten en/of uit te sluiten. Daarnaast is opdrachtnemer gerechtigd zonder gerechtelijke tussenkomst over te gaan tot gehele of gedeeltelijke ontbinding van die overeenkomst, zulks onverminderd het recht van opdrachtnemer om schadevergoeding te vorderen.

9.3 Zowel opdrachtnemer als opdrachtgever zijn gerechtigd deze overeenkomst onmiddellijk te beëindigen indien de andere partij surseance van betaling heeft aangevraagd of in staat van faillissement is verklaard.

9.4 Alle buitengerechtelijke incassokosten – met een minimum van 15% over het openstaande bedrag – komen volledig voor rekening van opdrachtgever. Als zodanig worden mede aangemerkt de kosten van advocaten, deurwaarders en incassobureaus, welke kosten worden vastgesteld  overeenkomstig de geldende c.q. gebruikelijke tarieven.

Artikel 10: Intellectueel eigendom

10.1 Het is opdrachtgever zonder schriftelijke toestemming van opdrachtnemer verboden om de door opdrachtnemer verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, modellen, programmatuur, offertes en dergelijke (hierna: stukken) aan derden te vervreemden, te tonen, in gebruik te geven of anderszins te verveelvoudigen of openbaar te maken. Het is opdrachtgever wel toegestaan deze stukken te vermenigvuldigen voor eigen gebruik voor zover de opdracht dat redelijkerwijs met zich meebrengt.

10.2 De auteursrechten, alsmede alle overige rechten van intellectueel eigendom op deze stukken, berusten bij opdrachtnemer.

Artikel 11: Geheimhouding

11.1 Gegevens van de opdracht zullen door opdrachtnemer, zonder toestemming van de opdrachtgever niet ter kennis van derden worden gebracht, tenzij de correcte uitvoering van de opdracht dit vereist.

Artikel 12: Toepasselijk recht en bevoegde rechter

12.1 Op alle aanbiedingen en overeenkomsten tot het uitvoeren van opdrachten is het Nederlands recht van toepassing.

12.2 Geschillen voortvloeiende uit of verband houdende met een overeenkomst met opdrachtgever zullen worden beslecht door de bevoegde rechter te Amsterdam.

Deze algemene voorwaarden zijn voor het laatst bijgewerkt op 25 september 2018 en vervangt alle voorgaande versies. 

Bedankt voor je aandacht!