Cases

Voorbeelden uit de praktijk

Home > Cases

WOM kan op veel verschillende manieren helpen bij de continue ontwikkeling van mensen, teams en organisaties. Bij een aantal van onze relaties doen we dat doorlopend door (een deel van) hun ontwikkel aanbod in te vullen. Door dat aanbod modulair op te bouwen en aan te bieden kunnen medewerkers zich gedurende meerdere jaren blijven ontwikkelen. Het aanbod wordt regelmatig geactualiseerd en waar nodig worden nieuwe modules toegevoegd, zodat het aanbod relevant blijft.

We krijgen ook opdrachten om tijd gebonden opleidingsprogramma’s voor een specifieke doelgroep te ontwikkelen en uit te voeren. Het  programma heeft in dat geval een vaste looptijd (bv. 1 jaar of 3 jaar) en kan afhankelijk van de situatie worden afgerond met een assessment, examen of eindopdracht. Welke consequenties dat eventueel heeft voor de deelnemers, wordt bepaald door de opdrachtgever en uiteraard vooraf gedeeld!

Om je een indruk te geven hoe de verschillende typen opleidingsprogramma’s er uit kunnen zien, delen we graag wat voorbeelden uit de praktijk. Heb je inhoudelijke vragen over een case en/of ben je benieuwd of een ontwikkel programma voor (on-)bepaalde tijd ook iets voor jou(w) team/afdeling/organisatie kan zijn?  Laat het ons weten en neem gerust contact op. We vertellen je graag meer over alle mogelijkheden.

Case 1: SNS Bank

WOM heeft voor de SNS Bank (tegenwoordig bekend als ‘De Volksbank’) een HBO geaccrediteerd opleidingsprogramma ontwikkeld en dat vervolgens in nauwe samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam én SNS uitgevoerd. Doel van het programma:  het opleiden van een groep talentvolle jonge starters om deze in drie jaar klaar te stomen voor ofwel het aankopen van een franchise vestiging of om als manager (in loondienst) een vestiging van SNS te gaan leiden.

Tijdens het programma hebben de deelnemers volop werkervaring opgedaan (zowel bij (franchise-)vestigingen als op het hoofdkantoor), de verplichte beroepsdiploma’s behaald (WFT), een aantal kennisvakken gevolgd en en hun praktische vaardigheden (o.a. op het gebied van commercie, management, persoonlijke effectiviteit en gedrag & drijfveren) verder ontwikkeld.

Om de individuele voortgang zichtbaar te maken, te kunnen volgen én waar functioneel te kunnen beoordelen, is voor dit programma een uniek online portfolio systeem toegepast. Voor iedere deelnemer een persoonlijk portfolio om voor elk programma onderdeel de ervaringen en resultaten te delen. Eventuele opdrachten kunnen daarbij als online bijlage toegevoegd worden. Dat geldt ook voor de trainers/coaches/docenten/… die hun (les-)materiaal, slides, naslag teksten, enz. online ter beschikking kunnen stellen. Een effectieve, efficiënte én duurzame manier om met mensen en middelen om te gaan.

Ieder opleidingsjaar wordt afgesloten met een assessment en een HBO-deelcertificaat. Degenen die het volledige programma met goed gevolg doorlopen, worden bij de afronding beloond met een officieel (Post-)HBO certificaat ondernemerschap. In 2015 is het eerste opleidingsprogramma van start gegaan en dat is in de zomer van 2018 afgerond. Vele (HvA-)professionals, (HR-)managers én de directie van SNS hebben daaraan hun onmisbare bijdrage(n) geleverd. Vanaf deze plek nogmaals dank daarvoor!

 

Case 2: AEGIR-Marine

AEGIR-Marine is een bedrijf dat wereldwijd opereert en door middel van hoogwaardige dienstverlening een aantal services verleent aan haar klanten op het gebied van technische installaties aan boord en (andere) scheepsbenodigdheden. De operationeel directeur van dit bedrijf was op zoek naar een specifiek ontwikkel programma voor zijn Area salesmanagers.

Het doel van het programma was om deze managers te helpen met het maken van een eigen (regionaal) business plan, op basis van een strategische branche- en klant segmentatie. Het programma diende daarnaast een concrete bijdrage te leveren aan de verdere professionalisering van zowel de marktbewerking (new business) als het accountmanagement én het behalen van het bedrijfsbudget (jaar target) voor het totale account team.

WOM heeft in nauwe samenwerking met de operationeel directeur een maatwerk programma ontwikkeld. Dat programma is aan de directie van AEGIR-Marine gepresenteerd en akkoord bevonden. Het programma had een looptijd van zes maanden en is conform plan uitgevoerd. Om de doelstellingen te kunnen behalen was het programma opgebouwd uit een combinatie van relevante theorie, training (zowel op inhoud als op vaardigheden) en individuele coaching.

Resultaat: voor ieder van de veertien regio’s is een individueel onderbouwd en op budget geaccordeerd Area account plan opgeleverd. Deze plannen zijn vervolgens in de praktijk toegepast en hebben daarmee de gewenste concrete bijdrage geleverd aan het behalen van de ontwikkel doelstellingen. Aan het einde van het betreffende boekjaar bleek bovendien dat ook het vooraf gestelde bedrijfsbudget (jaar target) behaald was.

Een uitdagende opdracht opdracht die we met veel plezier ingevuld hebben. Ook best bijzonder omdat er binnen deze branche over het algemeen met enig voorbehoud wordt gekeken naar externen (lees: consultants/trainers/coaches). Bij deze specifieke case heeft de maritieme achtergrond van de uitvoerende partner dan ook een niet onbelangrijke rol gespeeld bij de acceptatie van WOM in het algemeen en het ontwikkel programma in het bijzonder.

Case 3: Olympia uitzendbureau

Het eerste contact ontstond toen Olympia op zoek was naar een 1-jarig traineeship voor aankomende franchise ondernemers. Dat hebben we destijds ontwikkeld en in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam meerdere malen mogen uitvoeren.

Op enig moment bleek er sprake te zijn van een tender om het ontwikkel aanbod van de bestaande Olympia Academy te vernieuwen. De inschrijving stond open voor een beperkt aantal aanbieders: deels bestaand en deels nieuw. Al deze aanbieders waren oude rotten binnen de uitzendbranche en daarbij vergeleken was WOM een relatief onervaren nieuwkomer. Ons argument was dat wij juist daardoor in staat waren om met frisse nieuwe ideeën te komen. Leuk gevonden maar het waren vooral de positieve ervaringen van Olympia met het traineeship waardoor we mee mochten dingen.

Lang verhaal kort: op basis van een onderscheidend voorstel en dito presentatie is de tender ons gegund en zijn we in nauwe samenwerking met onder andere de toenmalige opleidingsmanager en de interne trainer(s) aan de slag gegaan. De eerste versie van de vernieuwde Academy heeft in 2013 het licht gezien en wordt in goed overleg up-to-date gehouden en waar nodig aangepast.

Sinds die tijd heeft WOM al meer dan 750 Olympia collega’s geholpen met hun persoonlijke ontwikkeling. Daarbij gaat het zowel om medewerkers, managers en franchise ondernemers van de lokale vestigingen als medewerkers op het hoofdkantoor. Dat doen we door het aanbieden van maatwerk trainingen, coach trajecten, als projectmanager en als sparring partner op diverse niveau’s binnen de organisatie. Daarbij ligt de gemiddelde tevredenheidsscore op basis van alle evaluaties in de afgelopen +5 jaar rond de 9 en daar zijn we heel blij mee en ook best trots op.

De samenwerking met Olympia blijft leuk én uitdagend want de organisatie blijft zichzelf continu verbeteren. De huidige CEO kenden we al vanuit zijn vorige rol als succesvol franchise ondernemer, maar ook met de twee voorgaande CEO’s en hun collega’s hebben we constructief kunnen werken. Tot slot kunnen we het zeker niet zonder de hulp en inzet van de zeer betrokken medewerkers van de afdeling Learning en Development. Bedankt!